Be Strong, Be Healthy, Be Happy!

Blog

10 sep 2015

Yama’s en Niyama’s – Yoga als je van je mat af stapt

/
Geplaatst door
/
Comments10

Kort geleden hebben we onze online Yogacursus voor beginners online gezet.

Tijdens de eerste week dat deze online stond, hebben vele enthousiaste nieuwe (en licht gevorderde) Yogi’s zich bij ons ingeschreven om samen met ons kennis te maken met de basisprincipes van Yoga.

Wat me opviel is dat sommige mensen ons al na een aantal lessen vroegen over de Yoga levensstijl.

“Heeft Yoga meer geheimen dan wat we uitvoeren op ons matje?”

Een vraag die bij mij pas jaren na mijn eerste les naar boven kwam drijven. Ik werd destijds, net als vele anderen, aangetrokken door de fysieke voordelen die je met Yoga kan ontwikkelen.

Veel mensen kijken dan ook op een andere manier tegen Yoga aan…

Voor sommigen is het puur om een fitter lijf te krijgen. Anderen richten zich juist meer op de meditaties, of andere aspecten van Yoga.

Het maakt niet uit waarom je met Yoga begonnen bent. Vroeg of laat zal je ontdekken dat Yoga meer is dan de reden waarom je met Yoga begonnen bent.

Het antwoord op bovenstaande vraag is dan ook Ja’, er is veel meer te ontdekken over Yoga dan alleen de houdingen die je op je matje uit voert.

In deze blog wil ik graag wat meer uitleggen over de Yama’s en Niyama’s.

I know….klinkt raar, maar hieronder zal meer duidelijk worden ;-).

Het achtvoudige pad van Yoga

De Yama’s en Niyama’s zijn onderdeel van het achtvoudige pad van Yoga.

De Yama’s en Niyama’s worden vaak gezien als morele richtlijnen bij het beoefenen van Yoga. In de Hatha Yoga Pradipika wordt zelfs aangegeven dat je pas ‘klaar’ bent om Yoga te beoefenen als je leeft volgens deze ‘juiste manier van leven’.

“When a yogin becomes qualified by practicing Yama and Niyama, then the yogin
can proceed to asana and the other means.” – Yoga Bhashya Vivarana (II.29)

Naast de Yama’s en de Niyama’s bestaat het achtvoudige pad van Yoga nog uit:

  • Asana (de houdingen, of ‘standjes’ zoals mijn schoonmoeder ze noemt 😉 )
  • Pranayama (ademhaling technieken)
  • Pratyahara (terugtrekken van de zintuigen)
  • Dharana (concentratie)
  • Dhyana (meditatie)
  • Samadhi (gelukzaligheid / ‘Bliss’)

Yama’s en Niyama’s – Wat is het?

De Yama’s en Niyama’s zijn dus eigenlijk een soort morele of ethische principes. Ze vormen de basis waarop de Yoga filosofie is gebouwd.

De gedachte achter Yoga is niet alleen om Mindful en bewust te zijn op je Yogamat, maar om dit verder te ontwikkelen en te verspreiden over andere vlakken van je leven.

Natuurlijk is het oké om met Yoga te starten vanwege de fysieke voordelen die het geeft. Maar de reden dat veel mensen Yoga blijven doen is het ‘magische’ gevoel dat het ze geeft en de positieve invloed die het op hun leven heeft.

De Yama’s en Niyama’s zijn hier het begin van.

Yama's en Niyama's

Deel deze afbeelding op je eigen website?
“(kopieer de code hieronder)”

De Yama’s

De Yama’s kun je eigenlijk vertalen als universele levenswaarden / morele regels en onthoudingen.

In feite zijn de Yama’s richtlijnen over hoe je je moet opstellen tegenover de rest van de wereld. Er zijn in totaal vijf Yama’s.

1. Ahimsa – Geweldloosheid.

Ahimsa betekent letterlijk ‘niet (A) moorden (Himsa). Dit is de letterlijke betekenis van Ahimsa.

Ahimsa houdt daarnaast in dat je je onthoud van alle vormen van geweld. Zowel fysiek als verbaal. Je leeft in harmonie met je medemens (EN jezelf).

Om dit te kunnen doen moet je vrij zijn van angst. Geweld komt voort uit angst. Hiervoor moet je geest een omschakeling maken naar positiviteit, liefde, compassie en tolerantie. Ook voor dingen die je eigenlijk niet zo leuk vindt.

2. Satya – Waarheid.

Wat je waar neemt met je zintuigen is niet per se de waarheid. ‘Onze waarheid’ is als het ware vervuild met gedachten, ervaringen uit het verleden, emoties en herinneringen.

Je onthoud je bij Satya van leugens en probeert anderen niet opzettelijk te kwetsen. Wees eerlijk en oprecht tegenover anderen en jezelf.

Wat je voelt, zegt en doet zitten op een lijn. Je doet je niet anders voor dan je bent.

3. Asteya – Niet stelen.

Niet alleen het niet stelen van spullen hoort hierbij. Maar ook woorden en gedachten stelen van anderen.

Ook het vergaren van spullen die je niet nodig hebt. Het verlangen naar het toe-eigenen van macht, geld en roem hoort hier ook bij en wordt aan banden gelegd.

Dit zorgt ervoor dat je verleidingen kunt weerstaan.

4. Brahmacharya – Zelfbeheersing.

Het beoefenen van Brahmacharya betekent dat de Yogi zich onthoudt van losbandigheid en gulzig gedrag. Andere mensen niet als lustobject beschouwen.

Als je hierin slaag ontwikkel je een bron van energie en vitaliteit.

5. Apirigraha – Hebzuchtloosheid.

Vrij zijn van hebzucht en als maar meer willen. Dit is Apirigraha. Koop of verzamel geen dingen die je niet nodig hebt.

Je traint je geest om niet als maar meer te willen, maar tevreden te zijn met wat je op dit moment hebt.

De Niyama’s

Niyama’s zijn persoonlijke waarheden en disciplines.

Waar de Yama’s zich richten op hoe je je ten opzichte van de buitenwereld zou moeten gedragen, richten de Niyama’s zich op jezelf.

1. Saucha – Zuiverheid / Puurheid.

Zuiverheid van het lichaam en geest. Het lichaam kun je zuiver en puur houden door natuurlijke voeding te nemen en te leven in een schone omgeving.

Voedsel moet je nemen omdat het je lichaam van energie voorziet en om gezond te blijven. Niet omdat je ‘zin hebt om te eten’. Eet niet te veel, maar ook niet te weinig.

Asana en Pranayama helpen om het lichaam te reinigen. Daarnaast moet de geest gezuiverd worden van negatieve emoties zoals lust, haat, agressie, hebzucht en jaloezie etc.

2. Santosha – Tevredenheid.

Of het nu mee zit of tegen zit voor tevredenheid kun je kiezen. Jij kunt bepalen hoe je op een bepaalde situatie reageert.

Je bent tevreden ongeacht wat er in de buitenwereld gebeurt.

3. Tapas – Zelfdiscipline.

Toewijding aan Yoga. De kracht, discipline en doorzettingsvermogen om jezelf persoonlijk te ontwikkelen door middel van Yoga. Onder wat voor omstandigheden dan ook.

Spirituele groei en zelfontwikkeling. Hiermee ontwikkel je kracht in je lichaam en geest en creëer je karakter.

(Dit vind ik een hele belangrijke aangezien veel mensen moeite hebben met het creëren van nieuwe gewoontes en een goede krachtige levensstijl. (Lees ook dit artikel eens.)

4. Svadhyaya – Zelfstudie.

Je zelf persoonlijk blijven ontwikkelen en de beste versie van jezelf (willen) worden.

Je blijven verdiepen in nieuwe theorie en dit in de praktijk proberen toe te passen.

Maar ook zelfreflectie en leren van het verleden hoort hierbij.

5. Isvara pranidhana – Overgave.

Letterlijk genomen betekent dit begrip ‘Overgave aan een God’.

In werkelijkheid betekent dit dat je jezelf overgeeft aan iets wat groter is dan jijzelf. Het universum.

Het besef dat je maar een klein onderdeel bent van een groter geheel.

De Yama’s en Niyama’s in de 21ste eeuw

De Yama’s en Niyama’s zijn zoals eerder gezegd onderdeel van het achtvoudige pad van Yoga.

Het achtvoudige pad is onderdeel van de Yoga Sutra’s geschreven door Patanjali en is duizenden jaren oud.

Dus hoe relevant zijn deze Yama’s en Niyama’s nog in de 21ste eeuw?

Kunnen ze met een korreltje zout worden genomen, of zijn er wel degelijk lessen die we er uit kunnen halen?

Ik denk het laatste. Hoewel alle Yama’s en Niyama’s misschien niet allemaal letterlijk genomen moeten worden.

De samenleving is sinds de Yama’s en Niyama’s door Patanjali op werden geschreven er veranderd. Bovendien hadden mensen in die tijd veel meer tijd en minder afleidingen zodat ze zich beter konden richten op het nastreven van de Yama’s en Niyama’s.

Dit is in de huidige westerse wereld een stuk lastiger in onze drukke en chaotische maatschappij. Maar dit hoeft geen excuus te zijn om de Yama’s en Niyama’s helemaal links te laten liggen.

We kunnen met wat creativiteit wel degelijk de Yama’s en de Niyama’s toepassen in onze eigen drukke leventjes.

Misschien niet perfect, maar dit hoeft ook niet. Een aantal morele waarden opstellen voor je eigen leven is al een grote stap in de goede richting.

Neem bijvoorbeeld Ahimsa (Geweldloosheid). Als je deze Yama streng volgt, mag je geen kwaad doen tegen andere levende wezens. Ook dieren dieren vallen hieronder, wat betekent dat je vegetariër moet worden.

Ik ken heel veel Yogi’s die inderdaad vegetariër zijn. Maar ook heel veel Yogi’s die dit niet zijn. Ikzelf ook niet.

Ik weet uit ervaring dat ik me niet goed voel als ik niet af en toe een stukje vlees eet. Mijn lichaam wordt gewoon zwakker en ik voel me vaak niet lekker.

Maar een toepassing van Ahimsa in de 21ste eeuw kan ook zijn dat je wel het vlees eet, maar je er van bewust bent waar het vandaan komt en hier dankbaar voor bent.

Niet als een dwaas heel je bord vol met vlees scheppen en vervolgens de helft laten staan omdat je teveel hebt.

Wees je bewust van de acties die je neemt en de keuzes die je maakt. En weet wat de gevolgen daarvan zijn en voel je daar ook verantwoordelijk voor.

Alleen zo kun je bijdragen aan een betere samenleving en jezelf verder ontwikkelen. En zo zijn de Yama’s, – de ethische richtlijnen over hoe je je opstelt tegenover de rest van de wereld – , in de 21ste eeuw nog steeds heel relevant.

Hetzelfde geldt voor de Niyama’s, al zijn deze meer op jou persoonlijk gericht.

De Yama’s en Niyama’s zijn daarom zeker een interessant onderwerp en er is zeker ruimte voor discussie.

Jouw mening (of vraag) kun je hieronder achterlaten! Ik ben benieuwd!

Ontvang ons gratis Ebook!

Download direct ons gratis Ebook t.w.v. € 17! Laat je email achter en je kan meteen beginnen met lezen! Ook word je gratis lid van onze nieuwsbrief met leuke Yoga tips en info!

10 Responses

  1. Danny

    Hoi Rolf,

    Ik heb met veel aandacht bovenstaande tekst gelezen.
    De Yama’s en Niyama’s zijn inderdaad een goede leidraad om verdraagzamer te zijn tegenover je medemens,
    alsook gelukkiger en gezonder te gaan leven.
    De Yama’s en Niyama’s kunnen wij in elk geval goed gebruiken in deze eeuw !
    Yoga is the best medecine !

    1. Raj Doerga

      Ik ben het niet eens om de yama’s en niyama’s gedeeltelijk toe te passen. (In het beginstadium misschien). De yoga beschreven door patajali geeft een volledige richtlijn. De eerste stap om vedisch te keven, is m.i. Vegetarier worden. (Volledige ahimsa betrachten).

      Tegenwoordig zie je veel yogadocenten die hiervoor een docentenopleiding hebben gevolgd, zij gaan dan hun werk ervan maken. Yogalessen zijn hierdoor veel te duur; voor de minima zijn yogalessen in nl niet te betalen. Kwalijker is dat yoga alleen geasocieerd wordt met asana’s, de rest wordt geen aandacht aan besteed. Yoga is een levenswijze en geen sport of pretuurtje.
      Yogadocenten zijn tegewoordig commercieel, zij willen hun brood hiermee verdienen. De meeste. Yogadocenten leven geen volledige vedische leefwijze. Voor mij is een yogadocent die bijv. Zelf niet vegetarier is, niet serieus te nemen.

      1. Rolf

        Hoi Raj, Bedankt voor je reactie!

        Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Je hebt er helemaal gelijk in dat Yoga vaak alleen wordt geassocieerd met de Asana’s. En dat is zonde, want het heeft veel meer te bieden. Het is geen sport, maar een levensstijl.

        Wel ben ik van mening dat je een vertaalslag moet maken naar deze tijd. Een paar duizend jaar geleden was er geen economie / samenleving zoals wij die nu kennen. Yogi’s van vroeger (o.a. Patanjali) hadden 100% van hun tijd te besteden aan Yoga, want ze hadden geen baan. Dit is nu veel lastiger, tenzij je in een klooster gaat leven of iets soortgelijks. Veel mensen zijn wel geïnteresseerd in Yoga, maar hebben niet de tijd om hier 24 uur per dag mee bezig te zijn, hooguit een paar uurtjes per week. Mogen deze mensen dan geen Yoga volgen om dat ze niet de volledige Vedische levenswijze volgen?

        Ook bij Yogadocenten moet er gewoon brood op de plank komen. Daarbij moet je rekening houden met de huur van een zaaltje, matjes, spullen etc. Ik vind het juist goed dat het iets commerciëler wordt, omdat het Yogadocenten de middelen geeft om Yoga beter uit te dragen naar studenten. Het betekent dat er meer aandacht komt voor Yoga en alles daarom heen, misschien niet perfect via de Vedische richtlijnen, maar het is een goede start voor een mooiere wereld, en daar ben ik blij mee.

        1. Raj Doerga

          Yama’s en niyama,s kan je 24 uur per dag toepssen. De meditatie, asana’s en pranayama uiteraard niet. Zelf sta ik 5 uur oo. Mediteer ik een kwartier, dan 4x de zonnegroet, en de 5 tibetanen voer ik uit, om mijn lichaam soepel en krachtig te houden. Daarna doe ik pranayama dit duurt 25 minuten.

          Daarna drink ik water eet ik wat, en ga dan naar mijn werk. Dus yoga kan je zeker dagelijks of wekelijks toepassen..

          Natuurlijk moet je yoga toepassen op tijden dat het je schikt en jouw behoefte erop af gestemd is, dat is voor ieder anders.

          Ik denk dat velen die eenmaal gestart zijn met yoga, behoeften hebben aan verdieping in de theorie. Lezen van de yoga sutra’s, veda’s (moeilijk te verkrijgen in nederlands, beste uitgave bij de arya samaj te den haag) en upanishad zal yoga completer maken.. Ieder zijn karma, maar voor de zoekende?

          Het is mooi dat veel mensen ondervinden dat yoga en toepassen van yama’s en niyama’s je leven stabieler en mooier maken voor jezelf en jouw omgeving.

          1. Rolf

            Helemaal mee eens Raj! De Yama’s en Niyama’s kan je altijd en overal toepassen, maar met hier en daar wel een vertaalslag naar deze tijd. En mensen die geïnteresseerd zijn in Yoga zullen ook geleidelijk aan meer ontdekken over Yoga en dus ook meer gaan toepassen.

            Mijn ervaring is dat wanneer je te veel nieuwe dingen in je leven tegelijk probeert te veranderen, dat de kans van slagen een stuk kleiner is dan wanneer je dit rustig en geleidelijk doet. Kleine duurzame veranderingen.

            Leuk dat je je eigen Yoga-routine deelt. Inspirerend! Bedankt hiervoor!

    1. Rolf

      Dat denk ik ook Liesbeth, het zijn mooie richtlijnen over hoe we met onszelf en de wereld om ons heen om zouden kunnen gaan. Ik hoop stiekem dan ook dat het mensen die dit lezen een klein beetje in de goede richting helpt! 🙂

    1. Rolf

      Zeker weten Danny. En daarbij moeten we niet vergeten dat de Yama’s & Niyama’s een hele tijd terug geschreven zijn. De wereld waarin we nu leven is heel anders, maar we kunnen er veel van leren!

Laat een reactie achter